MQ Scan
15 oktober 2020

Op school testen we kinderen voortdurend op hun cognitieve vaardigheden o.a. om te weten hoe goed hun taal- en rekenvaardigheden zijn. Ook de emotionele ontwikkeling van een kind volgen we op de voet o.a. door de inzet van een sociometrisch onderzoek en de Scoll lijsten. Tot nog was er voor een andere belangrijk vaardigheid, de motorische ontwikkeling, onvoldoende aandacht. Meerdere onderzoeken tonen aan dat de motoriek van kinderen in de afgelopen jaren achteruit gaat. Een zorgwekkende ontwikkeling. Kinderen die over goede motorische vaardigheden beschikken, hebben een grotere kans om later een actief leven te leiden. En dat vermindert o.a. de kans op overgewicht en allerlei ziektes.

Sedert dit schooljaar beschikken we over een vakleerkracht gymnastiek die de kennis en kunde heeft om ook de motorische vaardigheden van een kind in kaart te brengen. Hiervoor maakt zij gebruik van de MQ Scan. Deze scan bestaat uit drie behendigheidsparcoursen (voor onder-, midden- en bovenbouw) waarin op veelzijdige wijze de Fundamental Movement Skills (FMS) worden gemeten en uitgedrukt in een Motorische Quotiënt (MQ). Op deze wijze kunnen we reeds op jonge leeftijd vastgestellen of een kind motorisch vaardig is. Aan de hand van de testresultaten bekijken we of de lesstof van de gymles aangepast dient te worden of dat er in overleg met ouders andere hulp noodzakelijk is